| utstillingsprogram | lokalet | samlingene | kunstskapet | cafe | lenker | kunstnere | bli medlem | arkiv | om arkunst



utstillingsprogram 2016                                            
7. mai - 29. mai Ståle Sørensen - Ragnhild Ohma
2. juli - 24. juli Marte Gunnufsen - Emil Finnerud
13. aug - 11. sept Sørlandsutstillingen
15. aug - 21. aug Arendals uka
24. sept - 1. okt Vi over 60
15. okt - 6. nov Jenny Alnæs - Maja Sjøstrøm

  A R E N D A L    K U N S T F O R E N I N G   A R K U N S T.N O

Marte Gunnufsen

FLESH

Shibari: å binde
Kinbaku: å binde stramt

Med et overordnet ønske om å fremstille kropp som abstrakt skulptur, har Gunnufsen bearbeidet tradisjonell, japansk bondage innenfor retningen shibari/ kinbaku.
Dette presenteres gjennom mediene video, lyd og installasjon.

Shibari/ kinbaku har røtter tilbake til samuraitiden.  Krigerne benyttet tau som praktisk håndverk for å immobilisere fanger. Det videreutviklet seg via kampsporten Hojojutsu til nåtidens erotiske bondage.

Shibari/ kinbaku utføres med lin, jute- eller hemptau som bindes i geometriske mønstre over deler av kroppen. Oftest blir det utført mellom to personer, der en binder og den andre blir bundet. Gjerne hengende fra taket.

Utstillingens visuelle fokus er den anatomiske transformasjonen som oppstår som følge av binding og tyngdekraft.

Til utstillingen har Gunnufsen gjort en ny musikkinnspilling av renessanseverket  Miserere av Gregorio Allegri (1582 1652). Opptakene ble gjort i Emanuel Viegelands mausoleum med Ensemble Calliophon. Denne gruppen har spesialisert seg på renessansemusikkens fremføringspraksis.

Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes vederlagsfond og Norsk Kulturråd.

Marte Gunnufsen (født 1980, Justøya) bor og arbeider i Oslo. Gunnufsen innehar en MA i utøvende klassisk klaver med spesialisering i samtidsmusikk fra Griegakademiet i Bergen og Norges Musikkhøyskole i Oslo (2009) og BA fra Kunsthøgskolen i Bergen (2014). Hun har deltatt på solo- og gruppeutstillinger ved museer og gallerier i Norge, England, Finland, USA, Sverige og Nederland. 



Utstillingen er støttet av  Norsk Kulturråd og Billedkunstnernes vederlagsfond.


Emil Finnerud

"Smoothies and Bright Skies"

“Take a time out, make your favourite smoothie...“
(Anders Behring Breivik, 2083 A European Declaration of Independence)


I utstillingen Smoothies and Bright Skies viser kunstneren en serie skulpturer og et videoverk.
Den sammenfletter to forskjellige temaer med felles berøringspunkter. Første del ser nærmere på Anders Behring Breiviks privatliv, mens annen del fokuserer på visuelt propagandamateriell publisert av den Islamske Stat (IS) og al-Qaida.

På bakgrunn av Breiviks manifest, hans utsagn, bilder, videoer og litteratur, har Finnerud i en årrekke arkivet betydelige mengder informasjon om hans visuelle omgivelser. Samlet er de visuelle elementene med på å gi et symboltungt rammeverk omkring Breiviks persona og handlinger.
I første del vil publikum oppleve å se ni nye, tomme kunstgjødselsekker hentet fra Yaras fabrikker i Porsgrunn.
Sekkene er identiske til dem Breivik brukte til å lage bomber i terroranslaget mot regjeringsbygget.

De er valgt for å understreke materialets iboende eksplosivitet, i tilegg til å peke på det nasjonale; altså at kunstgjødsel er en norsk oppfinnelse. Klistret på selve sekkene vil publikum se sammenstilte elementer hentet fra Breiviks personlige liv. Arbeidene ønsker å kommunisere den absurde ambivalensen Breiviks univers eksisterer i: småborgelig, lystig, infantilt, intenst, pervertert, strebersk, vulgært, selvmotsigende og voldelig.

Annen del undersøker samtidens bildebruk i krigspropaganda. I Finneruds tilfelle, den pågående konflikten utført av den Islamske Stat (ISIS) og Al Qaida. Det visuelle materiale er klistret på forsiden av parabolantenner og stammer fra "Inspire" og "Dabiq"; de offisielle engelskspråklige publikasjonene til Al Qaida og den Islamske Stat.
Bildene har en stock-photo-estetikk (arkivfoto eller kjøpebilder på norsk) som signaliserer noe "pent" og "behagelig for øyet". Bildene forsøker å formidle et inntrykk av vellykket middelmådighet, ulikt fortidens heroiske og uoppnåelige propaganda. Gjennom sin kommunikasjon på engelsk er magasinene i stand til å nå gutte og jenterom i den vestlige verden. "Inspire" og "Dabiq" er manifestasjoner på en ny global sammenvevd verden og kunne ikke oppstått på noe annet tidspunkt.

Emil Finnerud (f. 1983) er billedkunstner med en bachelor i Fine Arts fra London Metropolitan University. Han har siden blant annet deltatt på 14th Print Triennial, Kumu Art Museum, Tallin - Biennal of European and Latin American Contemporary Art, Osaka Contemporary Art Center - samt Høstutstillingen, Tegnebiennalen og Kortfilmfestivalen i Grimstad. Siste separatutstillinge var ved Studio 17, Stavanger. Finnerud sitter i arbeidsutvalget til Norsk Kritikerlag, er kunstredaktør i NATT&DAG og arbeidet med research til Åsne Seierstads bok En av oss om Anders Behring Breivik.


  
 

 


sidene er sist oppdatert 01.05.2016


| utstillingsprogram | lokalet | samlingene | kunstskapet | cafe | lenker | kunstnere | bli medlem | arkiv | om arkunst