| utstillingsprogram | lokalet | samlingene | kunstskapet | cafe | lenker | kunstnere | bli medlem | arkiv | om arkunst



utstillingsprogram 2014                                             
15. mars - 6. april Gjert Rognli - Camilla Løhren Chmiel
7. juni - 20. juli Sørlandsutstillingen
23. aug - 14. sept Rasmus Brinch - Kristoffer Evang
21. sept - 28. sept Vi over 60
15. nov - 14. des Anne-Tove Vestfossen  "Retrospektivt"



  A R E N D A L    K U N S T F O R E N I N G   A R K U N S T.N O
”Game”

Camilla Løhren Chmiel (1980)
Maleriene i denne utstillingen springer ut i fra en prosess med å låne, repetere, reprodusere
og arrangere elementer hentet fra ulike media, kunsthistorien og filmer, til et tablå på lerretet.
Bildene handler om bevegelse, repetisjon, drama, og en absurd virkelighet.


”The Forgotten Place”

Gjert Rognli er en allsidig kunstner og filmskaper. I en ny saftig utstilling stiller han ut store
fotografier, skulpturer, installasjoner og en splitter ny video. På Arendal Kunstforening
konfronterer Rognli brutalt med avbildninger av dyr og fugler fremstilt som temmet, slaktet,
eller korsfestet. De ulike kunstverkene inneholder bisarre samspill mellom mennesker og dyr.
I enkelte verk poserer kunstneren selv, naken, med avkappede reinsdyrhoder, eller med et fast
grep om lenken til en geitebukk med svart munnkurv av lær. Et annet bilde viser en anonym
slakter som passerer en rekke slaktede reinsdyr med en krok i hånden. Fremstillinger som
bringer oss som betraktere tettere innpå liv og død.


Gjert Rognli (f. 1966) bor i Oslo, men er født og oppvokst i Manndalen i Kåfjord. Han har
sterke røtter til sitt fødested. Dette har Rognli ofte tatt i bruk i kunstprosjekter som behandler
spørsmål knyttet til identitet og samisk kultur.

Utstillingen, som har fått tittelen, ”The Forgotten Place”, virker både skremmende og
forlokkende. Kontrasten er stor mellom de ubehagelige skildringene av dyrisk og maskulin
råskap, og de forførende fargerike fremstillingene av et potensielt gåtefullt landskap.

En forunderlig rød kappekledd skikkelse går igjen i flere av Rognlis motiver. I videoen ”The
Forgotten Place” (2010) vandrer den røde skikkelsen opp av havet og beveger seg rundt i et
skogkledd naturlandskap. Gjennom kryssklipping, dramatiske kameravinkler, og nærbilder av
stormende hav og urbane scener, kontrasterer Rognli en verden av fredelig spirituell natur mot
en teknologisk truende virkelighet. Som en bedømmende gudeskikkelse senker den seg i et
rødt blodbad når de mest forferdeligste scener av menneskeskapte oppfinnelser raser som
verst. Bilder av kjernefysiske anlegg, piggtrådomringede betongfengsler, dødsstraff,
krigføring, og luftforurensning.


Rognlis røde skikkelse ofrer dyr, og velsignelser med røkelse. Handlingenes sterke religiøse
undertoner kan ikke entydig påstås å referere sjamanisme eller til noe samisk. Verket åpner
dog for flere tolkninger av vårt forhold til åndelighet. Har mennesket mistet nærheten til den
mer overnaturlige eller religiøse naturen? Er våre liv som konsumenter i en globalisert verden
kun sentrert om produksjon, kontroll og makt?

Fra et glemt sted ønsker Gjert Rognli å gi oss et visuelt budskap om en kritikkverdig utvikling
i hvordan vi mennesker lever våre liv. Lar vi oss påvirke av kunstnerens vakre
sammenstillinger av mystikk og brutale virkeligheter? Mens vi bestemmer oss tikker tiden av
gårde til naturens evige rytme av skyllende bølger innover stranden.

siden ble sist oppdatert 6.03.2014


| utstillingsprogram | lokalet | samlingene | kunstskapet | cafe | lenker | kunstnere | bli medlem | arkiv | om arkunst