| utstillingsprogram | lokalet | samlingene | kunstskapet | cafe | lenker | kunstnere | bli medlem | arkiv | om arkunst



utstillingsprogram 2014                                             
15. mars - 6. april Gjert Rognli - Camilla Løhren Chmiel
7. juni - 20. juli Sørlandsutstillingen
23. aug - 14. sept Rasmus Brinch - Kristoffer Evang
21. sept - 28. sept Vi over 60
15. nov - 14. des Anne-Tove Vestfossen RETROSPEKTIVT



  A R E N D A L    K U N S T F O R E N I N G   A R K U N S T.N O
     

Teksten under er et utdrag fra utstillingskatalogen:


SPYDSPISS FOR KUNSTEN

Av Didi Grimsgaard


Hun kom som en virvelvind til Sørlandet.
Med mann, datter og katt flyttet hun inn i et stort rødt sveitserhus ved sjøen i Moland,
og før noen visste ordet av det hadde hun i 1984 etablert Saltrødbukta Galleri
i sitt eget grafikkverksted i kjelleren. Og Arendals-distriktet hadde fått noe svært sjeldent i fanget:
En etablert billedkunstner som var opptatt av å formidle andres kunst...
Det skulle ikke gå upåaktet hen.

Anne-Tove Vestfossen ble øyeblikkelig en del av det arendalske kulturmiljø,
spredte nye ideer, lanserte prosjekter - og gjennomførte dem med bravur.
Noe av det første var galleridriften i Gla'Caféen, et helt nytt konsept i Brekke-gårdens kjeller
midt i Arendals sentrum. Og med en høyst egenartet kombinasjon av
entusiasme og blid beskjedenhet fanget hun pressens oppmerksomhet fra første stund.
Damen hadde medfødt PR-sans. Ikke dumt når man planlegger store ting.
Damen hadde både jernvilje og silkehansker.

Hennes egen kunst kom egentlig ikke i bakgrunnen.
Hun sjarmerte fletta av publikum, og slapp etter hvert også ut det hun selv laget av særpreget grafikk.
Og motivene var ofte preget av medmenneskelighet; sansen for den lille mann i en ublid verden,
sansen for ville veikantblomster som aldri blir plukket inn av voksne til pynt.
Kvinnesak og likestilling hadde tidlig opptatt henne, og svært mange motiver var preget av dette engasjementet.
Her er både brodd og humor!

Tid for tilbakeblikk er det omsider blitt nå!
Og på denne retrospektive utstillingen Arendal Kunstforening i høst,
30 år etter galleristarten i Saltrødbukta, viser hun et kresent utvalg av sine aller kjæreste arbeider gjennom tidene.
Flere har vi sett før. De er "bestselgere".
Men her er også penn- og kulltegninger fra blader og bøker hun har illustrert.
Og her er serien "Kontoret" med arketyper som den bedårende lille sekretæren,
den eksplosive sjefen og den lille mannen som kvier seg til å gå på jobb.
Og her er en serie kulltegninger, opprinnelig illustrasjoner til bøker av
Anne-Toves ektemann, datajournalisten og forfatteren Odd de Presno,
som tidlig viste forbløffende fremtidsutsikter; at man for eksempel en dag kunne lese avisene på skjerm...

Tyholmen Galleri i Steenhuset drev hun i drøyt 10 år, og her var hennes gjesteutstillere
en imponerende liste samtidskunstnere, tilpasset lokalenes intime format.
Hun tyvstartet først en sesong i bakgården på "Andresens Hus" (Kilden ungdomssenter),
så fikk hun altså æren av å flytte hele virksomheten inn i Christian Poppes tidligere antikvitetsbutikk og kulturhistoriske hvelv.

Og i musserende fart kom utallige nye prosjekter og engasjementer.
Arendals Barnekulturuke var bare ett av dem. Og designen av hennes store spydinstallasjon
på vei opp til Hillestadgalleriet i Tovdal.
Hun ivaretok barnekunstdelen av Kidlink, Odd de Presnos globale nettverk for barn.
Hun dro med seg den arendalske Barnekulturuken pluss Odd Nerdrums kunst og hele Sørlandsutstillingen
til Nord-Jylland i samarbeid med Foreningen Norden og Utenriksdepartementet.
Sørlandsutstillingen ga henne senere et rollebytte:
Hun ble innlemmet i institusjonens styre - og til slutt selv arrangør av de årlige mønstringene.

En beskjeden veikantblomst fra Anne-Toves hånd ble innkjøpt av Sogn og Fjordane fylkeskommune,
og ble lenge brukt til årvisse gaver for lokal innsats.
Og for å ta frem enda ett av hennes mangfoldige engasjementer,
nevner vi raskt hennes reaksjon på glatt og pastellfarget 1980-talls dame-vintermote:
Hun satte seg boms ned og strikket en fargerik slalåmdress – med rester av godt, gammeldags ullgarn!
For hun har jo sitt opphav på Rena i Østerdalen.


siden ble sist oppdatert 6.11.2014


| utstillingsprogram | lokalet | samlingene | kunstskapet | cafe | lenker | kunstnere | bli medlem | arkiv | om arkunst