aktuell utstilling 2. - 17. april 2005:
Grete Refsum -
Brian Albers
Utstillingen åpnes
lørdag 2 april kl. 13:00 med framføringen av "Dans
mellom ståltråd og ord" av koreograf
Margrete Kvalbein.
Margrete
Kvalbein som er
utdannet danser fra Statens balletthøgskole 1999 med
tilleggsutdannelse i litteratur, kristendom og gestaltvegledning. Har
siden 1992 koreografert og danset en rekke oppdrag spesifikt for
kirkerom. Under virksomheten marg&bein debuterte hun i
fullformat i 2004 med soloforestillingen "Sakrament og sandpapir".
Høsten 2004 tilbrakte hun 3 måneder i Kina,
studerte taiji og satte opp forestillingen "The Writing on the Wall" -
inspirert av Göran Tunströms roman "Juloratoriet".
Arbeidet med Grete Refsum våren 2005 er en forlengelse av
dette prosjektet.
Dansere: Camilla
Aarvåg utdannet danser og pedagog fra
Statens balletthøgskole 1999 med videreutdanning i
Cunningham-teknikk fra New York 2000-2003. Amalie
Eek Hjorthaug
utdannet fra Skolen for Samtidsdans 2002. For tiden linjeansvarlig for
dans på Sagavoll folkehøgskole og under utdanning
i Gestaltterapi.
"Dans mellom ståltråd og ord" er en ca halv time
lang danset refleksjon over Grete Refsums kunst - inspirert av
hovedpersonene og møtene i boka "Juloratoriet"
(G.Tunström)
Grete Refsum:
En av mine studenter spurte meg under en forelesning: "er du
religiøs eller?" og jeg svarte henne: "ja - veldig!" For meg
er det å meditere eller be en del av det å leve,
det er en øvelse i å puste. Derfor arbeider jeg
med bønn/meditasjon i mitt kunstnerskap. Jeg
forsøker å gi uttrykk for noe av min livserfaring
om det å være levende menneske i verden, spent
mellom min fødsel og min kommende død.
"Evolusjon" er resultatet av en
20-årig søken og utforsking av mulighetene for
å uttrykke noe om erfaringen av det å leve som
menneske i verden, i en natur som er gitt og går sin gang
uavhengig av det enkelte menneskets liv. Arbeidet inngår i en
større serie kalt "Rosaries for the Future".
Menneskets spørsmål om liv og død og
dets plass i tilværelsen besvares tradisjonelt gjennom
religiøse fortellinger og religiøs praksis:
liturgi, meditasjon og bønn. Den kosmiske virkelighet og
naturens eksistens forklares av naturvitenskapene, man taler om det
geologiske kretsløp der mennesket er en siste lille krusning
i et utviklingsforløp som stadig er på vei videre.
I "Evolusjon" søkes disse to aspektene, det
religiøse og det naturvitenskapelige, forenet. Kunstverket
bestar av i 10+1 kuleformer og fire lydkilder.
Kulene
Kulene er laget av metalltråd bundet for hand med tang og
natur- og syntetiske materialer. Hver av de 10 kulene på
38-40 cm i diameter, reflekterer ett trinn i evolusjonshistorien. Den
enkelte kule har en tittel som indikerer hvilket moment det henvises
til og er tilført et materiale og laget i en teknikk som
skal assosiere til temaet.
1. "Skapelse" - torn kule, hamret metalltråd danner en les
ikke-geometrisk overflate.
2. "Materie"- fylt kule, vulkansk sten er bundet i "atom"- eller
"cellestruktur".
3. "Tre" - en flådd einer er integrert i et kuleskall,
vegetasjonen kommer.
4. "Dyr" - rester av dyr, særlig fra vann, knyttet i et
dobbelt lag, som en urorganisme, mat.
5. "Forråd" - nøtter er organisert i tre lag
dannet av sekskanter, samfunnsdannelse, religion.
6. "Fiber" - geometri og korder omspunnet ulltråd, produksjon
av tekstil, klær.
7. "Konstruksjon" - spiker og metalltråd med
langsgående symmetri, byggteknologi.
8. "Glass" - glassbiter ordnet i spiral, natur og videreforedling.
9. "Syntetisk materiale" - radiær formgivning av kulen, kork
og isopor: lagring og varme.
10. "It-teknologi" - cd-plater ordnet langs tverrsnitt, var tid og
fremover.
Meditasjonsobjekter
Det finnes mange meditasjonsobjekter. Perler trædd
på snor er ett. Slike finnes i alle religioner og i tallrike
utforminger. I vestlig kristen tradisjon kalles de rosenkrans og bestar
av 5 x 10 perler med såkalte stasjoner mellom hvert titall.
Stasjonene representerer hendelser i kristen tro og Jesu liv.
På hver perle bes bønnen "Hill deg Maria", ved
stasjonene bes "Ære være", sa sies innholdet i
stasjonen og deretter "Fader var". Hele bønnen startes ofte
med trosbekjennelsen. Kortversjonen av rosenkransen består av
10 enheter. Rosenkransen har fire hovedformer: Den glederike, lysets,
lidelsens og den herlighetsfulle rosenkrans, som reflekterer
henholdsvis Jesu bamdom, hans jordiske virke, pasjonshistorien og de
etter-påskelige begivenhetene.
Lyden
Hver lyd består av to sammensatte opptak, natur eller kultur
og resitasjon av en fullstendig rosenkrans fremsagt av kunstneren. Det
er en lyd for hver rosenkrans. Sammensetningen er:
1. Kosmisk lyd - den glederike rosenkrans.
2. Vann lyd - lysets rosenkrans
3. Storby lyd (New York) - den lidelsesfulle rosenkrans
4. Kirke og kultur lyd (Katedralen i Rouen, Frankrike) - den
herlighetsfulle rosenkrans Takk til Alexander Refsum Jensenius for
teknisk bistand.
I tillegg til kulene har jeg arbeidet med transparente hengende
strukturer som i "New York Rosary Web". Dette arbeidet viser "perler
på en snor", med tekst rundt (Ave Maria), men denne
rosenkransen er til å se på. Her ønsker
jeg å forene asiatisk meditasjon, der man sitter og ser, med
kristen bønn som er basert på ord. Ved å
lage nye bilder og redskaper for meditasjon og bønn,
søker jeg å utfordre selve fenomenet
meditasjon/bønn: hva handler det om, hvordan skal det
foregå? Jeg har lyst til å eksperimentere videre
med slike "heng" og objekter sammen med ord, lyd og lys.
|
|